Loading...

با کودک بیش فعال چه باید کرد؟؟

با کودک بیش فعال چه باید کرد؟؟

از موارد مشکلی که گاه در مرکز با آن مواجه می شویم کودکانی هستند که ضمن داشتن مشکل عقب ماندگی ذهنی از مشکل پر فعالیتی نیز رنج می برند...

از موارد مشکلی که گاه در مرکز با آن مواجه می شویم کودکانی هستند که ضمن داشتن مشکل عقب ماندگی ذهنی از مشکل پر فعالیتی نیز رنج می برند و البته بگوئیم دیگران از این مشکل آنها رنج می برند نیز دور از واقعیت نیست پرفعالیتی که اکثرا" نشانه ای از اختلال کمبود توجه و تمرکز است وقتی با عقب ماندگی ذهنی توام شود مشکل را دو چندان می کند.

 پرفعالیتی با آنچه که به " شیطان بودن " معروف است متفاوت است . بعضی از کودکان شاید ذاتا" نسبت به کودکان دیگر " شلوغ تر " باشند و این امکان دارد به دلایل ارثی یا تربیتی و محیطی باشد .( و نه آسیبی به مغز)  کودکان شلوغ در عین حال می توانند بر روی یک فعالیت متمرکز شوند و در زمانهائی خودشان را کنترل کنند و اصطلاحا " پسر یا دختر خوبی " شوند .می توانند در  زمانهای طولانی یک جا بنشینند و به تماشای کارتون مورد علاقه اشان بپردازند یا برای بازی کردن با دیگران نوبت را رعایت کنند و خطر و موقعیت های خطر زا را تشخیص می دهند . اما کودکان پر فعالیت این چیز ها را ندارند --در اکثر موارد نمی توانند برای مدتی  یک جا بنشینند- نمی توانند فعالیتی را برای مدتی نسبتا طولانی ادامه دهند حتی اگر در ابتدا به آن علاقه نشان بدهند - نمی توانند در بازی با بچه های دیگر نوبت را رعایت کنند  و قادر به تشخیص موقعیت های خطر زا نیستند و  اصولا در کسب اخلاق دیگر پیروی که یکی از ملزومات یادگیری است مشکل دارند.

آموزش های معمول به این کودکان چندان نتیجه ای نخواهد داشت مگر اینکه ما ابتدا ملزومات یاد گیری را که در آنها ضعیف است تقویت نمائیم ضمن اینکه در کنار اهدافی که ذکر خواهم کرد می توانیم بتدریج بعضی آموزشهای جانبی را وارد کنیم که خود برای ارزیابی پیشرفت کودک در آمادگی اش برای اعمال آموزشهای معمول مفید می باشد. بنابراین برنامه اولیه ما برای این کودکان شامل موارد ذیل می باشد :

-- تمرین نشستن طولانی تر روی  صندلی (استمرار نشستن ) با استفاده از فعالیت های مختلف ( Lego -Pegboard-  Puzzle    نخ و مهره -سفال - کلاژ - رنگ آمیزی و غیره )

       -- افزایش تحمل کاری با زمانبندی فعالیت های محوله ( این زمانبندی در فعالیت هائی مثل نخ و مهره می تواند با تعیین تعداد مهره ها انجام شود مثلا در شروع با 5 مهره و سپس در مراحل بعدی تعداد مهره ها افزایش یابد.) باید در هر مرحله فعالیتی که به کودک داده می شود طوری زمانبندی گردد که کمی بالاتر از سطح فعالیت او باشد و بتدریج زمان آن افزایش یابد.

       -- تقویت" اخلاق دیگر پیروی"   کودک باید یاد بگیرد که نمی تواند به خواست خود کاری را که به او محول می شود نیمه تمام بگذارد حتی اگر ما دستهای کودک را بگیریم و با همدیگر کار را تمام کنیم  و یا اینکه طوری  وانمود کنیم که این ما بودیم که تصمیم گرفتیم به فعالیت پایان دهیم  مثلا با اظهار کودک  فعالیت را متوقف نکنیم اما بزودی" تصمیم بگیریم " که فعلا بسه!

( سه مورد بالا کاملا در ارتباط با هم هستند و پیشرفت در هرکدام پیشرفت موارد دیگر را هم تسهیل می کند ضمن اینکه تامین کننده هدف اصلی یعنی افزایش توجه و تمرکز نیز می باشد .)

      -- استفاده از فعالیت های حرکتی درشت بصورت هدفمند مثل راه رفتن روی نرده تعادلی و حرکت درون نردبان افقی و و حرکت بر روی سکوهای مختلف الارتفاع و پرتاب هدفمند توپ داخل سبد و ....در افزایش توجه و تمرکز نقش اساسی دارد و حتما باید در برنامه گنجانده شود.

بعضی از همکاران با این تصور که پر فعالیتی این کودکان ناشی از انرژی زیاد آنهاست پیشنهاد می کنند با فعالیت های حرکتی سنگین آنها را خسته کنید .اما من با این روش کاملا مخالفم و معتقدم که کارهای بی هدف حرکتی مثل دویدن بی جهت  باعث آشفتگی بیشتر کودک می شود و ممکن است رفتار های مختل را در او بیشتر نماید .

دارو درمانی در کنار برنامه های فوق اکثرا" کمک کننده است اما باید یه عوارض جانبی دارو ها نیز توجه نمود ضمن اینکه همه کودکان به یک نحو به دارو ها پاسخ نمی دهند. 


ارسال نظر

(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)